::كتابخانه::

دو کلمه حرف سياسی

سلام . نمی خواهم از آغاجری دفاع کنم . نکته ای که ذهن مرا مغشوش کرده است قضيه سب النبی است . سب در عربی به معنای دشنام است و نبی هم به معنای پيامبر .اما نکته قابل توجه مجازات آن در فقه اسلامی است . حکم کسی که به پيامبر دشنام دهد مرگ است .
در حالت عادی انتظار می رود که احکام ساری و جاری در اسلام کنونی حداقل در زمان خود پيامبر يا حداکثر در زمان علی اجرا شده يا احکام از شيوه رفتار آن ها استنباط شده باشند . پس در اين مورد خاص نيست انتظار می رود اين حکم در زمان خود پيامبر نيز اجرا شده باشد . يعنی به طور کلی انتظار مي رود که اگر به حافظه تاريخ رجوع کنيم به چنين موردی بر بخوريم . در کمال تعجب می بينيم که تاريخ خلاف آن را ثابت می کند :
...روزی پيامبر به همراه چند تن از يارانشان از کوچه ای عبور می کردند و مردی را ديدند که پيامبر را به باد ناسزا گرفته و گاه نيز به سمت وی سنگ پرتاب می کند . یاران حضرت به سوی مرد رفتند تا وی را دستگیر کنند لکن پیامبر آنان از این کار باز داشت و بدون گفتن چیزی از آن جا عبور کرد . چندی بعد مرد ناسزا گو نادم شد و ....
بله دوستان از این داستان ساده نتیجه می گیریم که کسی را که به پیامبر دشنام می دهد باید کشت!!!!!!!!
متاسفانه این تفکر سفیهانه در بسیاری از مردم قشر عامه نیز وجود دارد . این نیز از طرز تفکر سنتی آنان نسبت به دین نشئت میگیرد . من در پی این نیستم که این کار را خوب جلوه دهم اما معتقدم کسی که به ساحت مقدس ائمه توهین میکند بایست در پیشگاه خداوند و پیامبر پاسخگو باشد و مجازات او بر عهده خود خداوند است و نه بنده ناشایسته وی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قسمت بالا نگرانی من از حکم سب النبی بود . اکنون اندکی نیز از استاد ارجمند هاشم آغاجری می پردازم .
حرف و حدیث ها در این مورد بسیار است اما کسانی که از محتوای سخنرانی دکتر آغاجری آگاهی داشته باشند بسیار کم . من بهترین دفاع از وی را ذکر قسمتی از سخنرانی وی در مورد پیامبران می دانم . دیگر قضاوت با شماست که بگویید در آن سب النبی هست یا خیر...
*****
شریعتی می خواست بگوید : امامان پيامبران اين ها را نبايد به عنوان مو جودات فرا انسان نگاه کنيم . يک موجودات غير بشری غير انسانی که اصلا همه چيز آنها با ما فرق بکند . اصلا قبل از خلقت همه اين ها خلق شده اند . آب و گل اینها یک آب و گل دیگر است . خونشان یک رنگ دیگر است تفکرشان یک چیز دیگر است . ناف بریده متولد می شوند . وقتی متولد می شوند از شکم مادر که بیرون می آیند با دست می آيند زمين و پاهايشان روی هوا است . در همان حال اذان می گويند وقتی که راه می روند اصلا سايه ندارند . دو چشم جلوی سر دارند و چهار چشم پشت سرشان . اول امام را می کردند يک موجود دست نيافتنی که الينه او ديگر يک الگو نبود . او امام معصوم بود که اصلا وضعيتش با ما فرق ميکرد . آنها اصلا يک اکسيری داشتند ...
ما به عقل علم زمان و تجربه بايد توجه کنيم فهم و درک اين عناصر مبارزه با آن تفکيک سنتی تفکيک دين و دنيا ُ دين و زندگی بشری طرح امانيزم اسلامی که بنظر می رسد طرح بسيار مهمی است . طرح اسلام بعنوان يک انديشه مترقی تر از ايدئولوژی های ديگر و طرح امانيزم اين دو اصل بسيار مهم است . دکتر شريعتی سعی ميکرد در اين پروژه ؛ پروتستانيزم اسلامی؛ آن تصوير از دين را که بشر تقليد می کرد اصالت های انسانی را تقليد می کرد مبارزه کند ...
اسلامی که ما امروز با آن مواجه هستيم يک اسلا بنيادگرا است نه سنت گرا ُ پروتستانيزم اسلامی که اسلام عقلی عملی و انسانی است يک اسلام متفکرانه و روشن فکرانه است . يک اسلام نو گراست . ما امروز ديگر بر خلاف آن روز که شريعتی و نو گرايان دينی و مصلحان اجتماعی از روحانی و غير روحانی از عالم دينی يا عالم دانشگاهی همه تلاش می کردند که به آن روحانيت سنت گرايی عوامزده عاميانه بگويند که نه! اسلام با زندگی ارتباط دارد . دين در مورد جامعه و سياست بی تفاوت نيست . . .
*****
گزيده ای بود از سخنرانی دکتر هاشم آغاجری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برای دستيابی به متن کامل سخنرانی به من با ای ميل اطلاع دهيد .
استفاده از نوشته فوق با ذکر منبع بلا مانع است .
در اين باره نظر دهيد .
بگوييد آيا وبلاگ در راه درستی گام برداشته است؟
مويد و پيروز باشيد
+ کتاب دار ; ۱۱:۳٥ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ٢۱ آبان ،۱۳۸۱
comment نظرات ()